Begeleiding bij niet lekker in je vel, piekeren, vol hoofd, (faal)angst, perfectionisme, beeldscherm problematiek, meidenvenijn, weerbaarheid, vurig met sterke wil, echtscheiding, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid.

vol hoofd

Mijn hoofd zit VOL!

Mijn kind klaagt over een vol hoofd. Wat is een vol hoofd eigenlijk? Een vol hoofd is een hoofd waar eigenlijk niets meer in kan. Althans zo ervaart je kind dat. Een hoofd kan vol zitten met van alles. Van verkoudheid, zorgen (gedachten, piekeren), prikkels of gewoon moe zijn. Sommige hoofden zijn sneller vol dan anderen. Vooral hoofden die ook gevoeliger zijn voor prikkels vanuit de zintuigen. Bijvoorbeeld voor geluiden of beelden.

De hersenen ontvangen, begrijpen en versturen informatie. Deze informatieverwerkingsfunctie van de hersenen is soms iets anders aangelegd bij het ene kind dan bij het andere. Hierdoor komt de informatie bij de een sneller aan en bij de ander langzamer. De routekaart is simpelweg anders.

Een hoofd loopt sneller vol als de hersenen gevoeliger zijn voor prikkels. Ze kunnen de informatie dan niet meer goed verwerken. De wegen lopen vol.

Hoe kun je merken dat je kind een vol hoofd heeft? Wat zijn de symptomen van een vol hoofd?

Cognitief:
-Nadenken lukt niet meer;
-Opletten wordt moeilijk;
-Opletten wordt moeilijk;
-Je kind begrijpt niet goed meer wat mensen tegen hem/haar zeggen;
-Het is voor je kind moeilijker te begrijpen wat hij/zij leest.

Fysiek:
-Bleek/stiller;
-Hangerig;
-Wiebelig / friemelen;
-Moeite met slapen;
-Moe in je hoofd;
-Hoofd voelt zwaar of hoofdpijn;
-Zuchten;
-Warmer/rood aanvoelen.

Sociaal/Emotioneel:
-Je kind kan niet goed meer tegen een grapje;
-Boos, zeurderig, ruzie;
-Je kind komt moeilijk uit zijn/haar woorden;
-Huilen;
-Je kind wil niet meer vertellen wat hij/zij denkt/voelt;
-Je kind heeft last van drukte om zich heen.

Er zijn allerlei oefeningen om je kind te leren pijlen wanneer zijn/haar hoofd vol loopt. Ook om daar mee om te gaan door zelf oefeningen te doen om je hoofd rustiger te krijgen. En om te leren hoe een ander je kind kan helpen om zijn/haar hoofd rustiger te maken. Een kindercoach kan je daarbij helpen.

Laat je kind weer stralen!

-Kindercoach Eefke-

 

 

Bronnen geraadpleegd:
Linde Kraijenhoff, Het vollehoofdenboek, 8ste druk, 2018, Acco Den Haag/Leuven
Artikel “Autisme- een brein vol kronkelpaadjes” , Anouk Broersma, uit Psychologie magazine, editie 11, 2018.

Boosheid

6 Tips om zelf je kind te helpen bij boosheid

Tip 1: Geef aan dat je kind boos mag zijn.
Boosheid is een normale emotie die iedereen wel eens voelt. Je bloeddruk loopt op. Je loopt misschien rood aan. En je voelt de woede vanuit je tenen omhoog komen. Boosheid is een normale reactie maar je moet wel leren hoe er mee om te gaan. Met dingen gaan gooien, slaan of schreeuwen is niet een goede uitingsvorm van je boosheid.

Tip 2: Laat je kind zich even terugtrekken als hij/zij dat wil.
Als een kind erg boos is, dan is hij/zij vaak niet voor rede vatbaar. Sterker nog dit maakt ze alleen maar nog bozer. Laat je kind dus even een plekje zoeken om af te koelen.

Tip 3: Erken het gevoel en geef ruimte om te praten.

Inmiddels is je kind iets tot bedaren gekomen. Nu kan er gepraat worden. Belangrijk is het gevoel van je kind te erkennen. Geef aan dat je begrijpt dat hij/zij boos is. Erkenning van het gevoel is belangrijk. Het kind voelt de ruimte om verder met je te praten. Hij/zij voelt zich begrepen.

Tip 4: Behoefte achter de boosheid…
Geef je kind de ruimte te uiten waarom hij/zij zo boos is geworden. Als je de behoeft helder hebt, troost je kind. Het gevoel van troost en aandacht krijgen geeft vaak al veel lucht en vermindert de boosheid.

Tip 5: Probeer samen de behoefte verder te onderzoeken….
Ga samen kijken of je de behoefte in een geheel verhaal kunt gieten. Wat onderscheidt deze behoefte van anderen? Waarom komt nu die boosheid? Waar zit dat in? Bijvoorbeeld met stoppen met gamen, het moment dat het ineens moet stoppen. Zelf vind je het ook niet leuk als Netflix zomaar opeens midden in de serie wordt uitgezet.

Tip 6: De oplossing voor de toekomst zoeken…
Ook nu ga je samen bespreken wanneer die behoefte zal voorkomen. Is dat altijd in 1 situatie zoals na het spelletje gamen of zijn er meerdere situaties te bedenken? En wat kun je dan doen? Bijvoorbeeld spreek af dat je een waarschuwing geeft voordat de laatste 5 minuten ingaan. Werkt dat niet? Ga even bij ze zitten. Klets samen wat. Haal ze uit de intensiteit van de game en zeg dan dat het tijd is.

Ik hoop dat deze tips je hebben geholpen. Wil je meer weten of heb je hulp nodig?

Afspraak maken of meer info? tel. 06-19265289 |Email: info@kindercoacheefke.nl

 

 

Kindercoaching

Wanneer ga ik met mijn kind naar een kindercoach?

Ieder kind geeft signalen af waar het mee zit. Soms is het tijdelijk en kunnen ze weer verder. Maar af en toe blijft er een uitspraak maar herhaald worden. Het kind krijgt er geen vat op, weet niet hoe hij/zij de emoties die er bij horen moet verwerken dan wel hoe hij/zij er mee om kan gaan. Maar wanneer ga je nu naar de kindercoach?

De basisschool tijd is het fundament voor de ontwikkeling voor de rest van je leven. Belangrijk om met aandacht en zorg de emotionele en sociale ontwikkeling van je kind te begeleiden en een gezonde basis mee te kunnen geven. Op het moment dat jij als ouder ook niet verder met hem/haar komt maar ziet dat je kind niet lekker in zijn vel zit, dan is het moment gekomen om eens aan een kindercoach te denken.

Waarom kindercoaching? Het is belangrijk dat je kind inzicht krijgt in zijn/haar gevoelens, er mee leert omgaan en er een oplossing komt. Een coach kan hierbij ondersteunen en verdiept zich in de hulpvraag. Een kindercoach begeleidt het kind in de bewustwording, het vinden van de eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden om de hulpvraag om te zetten in haalbare doelen. Doelen, die samen gerealiseerd kunnen worden. Kindercoaching is daarom toekomstgericht.

Kindercoaching is interactief. De kindercoach zet interactieve werkvormen in en wisselt spel en gesprek af. Individuele coach sessies (1 op 1 met de coach) of groepstrainingen kunnen kinderen helpen zich weer verder te ontwikkelen. Hoeveel sessies er nodig zijn is afhankelijk van de hulpvraag. Meestal heeft een kind tussen de 3-5 sessies al zijn doelen bereikt of kan zelfstandig verder. Laat je kind weer stralen!