6 tips in de beeldschermstrijd met jouw kind

Elke dag weer die discussie over dat scherm. We gaan eten, zet dat ding uit! Je bent niet de enige. 50% van de ouders ervaart schermen in de opvoeding als een probleem. 66% daarvan zegt er met zijn kind conflicten over te hebben.

Uit mijn beeldschermstrijd onderzoek wil ik de volgende uitkomsten en tips met je delen!

Motivatie en behoeften van jouw kind
Het scherm is een Quick Fix voor veel kinderen. Ik verveel me…pak een scherm. Daarnaast zoeken kinderen verbinding via het scherm in online games en apps. Die behoefte wordt nu online in plaats offline. En hebben ze behoefte aan competentie of wel next levels halen in de games, new skins etc. Dat geeft hen een goed gevoel. Er is ook sprake van groepsdruk van vriendjes om bepaalde games mee te spelen of op bepaalde tijdstippen online te zijn om samen te spelen.

Tip 1: geef samen invulling aan die behoeften op een andere manier. Bijvoorbeeld naschoolse activiteiten met vriendjes, sportclubs of creatieve activiteiten samen.

Schermtijdregels
Uit het onderzoek blijkt ook dat ouders die schermtijdregels instellen over het algemeen minder strijd ervaren. Ouders stellen vaak schermtijd in op hun gevoel en volgen minder de richtlijnen vanuit de gezondheidsorganisaties. Een gemiddelde richtlijn van 2 uur schermtijd per dag (inclusief televisie!) voor kinderen tussen de 10-12 jaar wordt dikwijls overschreden. Schermen worden door ouders ook vaak als digitale oppas gebruikt en dan wordt de schermtijd wel aangepast. Kinderen geven aan dat ze dit dan fijn vinden maar ook vreemd. Waarom mag het nu dan wel?

Tip 2: stel een Media Plan op met jouw kind voor de tijd en invulling van de tijd achter het scherm. Schoolactiviteiten, vrije tijd activiteiten etc.
Tip 3: En zorg voor een digitale instelling van de tijd. Jij hoeft niet de tijdsbewaker te zijn. Dat voorkomt discussies. Zelfs kun je per app instellen hoeveel tijd ze er op mogen.
Tip 4: handhaaf consequent de regels, ook als het jou zelf even niet uitkomt.

Rolmodel
Kinderen kijken vaak naar de ouders als voorbeeld hoe om te gaan met schermen. Ze ervaren het dan ook als onredelijk als de ouder er meer tijd op zit, zelfs al is het voor het werk, dan zij zelf. De ouder die zelf minder vaak achter het scherm zit blijkt minder strijd te ervaren.

Tip 5: wees eerlijk en neem je eigen schermgedrag eens onder de loep. Hoe wil jij een voorbeeld zijn voor je kinderen?

Kennis van gezondheidsrisico’s
64% van de kinderen die meer dan 2 uur per dag televisie kijken, krijgen minder dan de aangeraden 10 uur slaap. Kinderen met minder slaap zijn eerder geneigd om ongewenst gedrag te vertonen zoals chagrijnig of een kort lontje. Er is ook sprake van een negatieve invloed op ontwikkeling van cognitieve en fysieke vaardigheden. En zo zijn er nog veel meer risico’s!

Tip 6: denk meer na over de gezondheidsrisico’s, zoek ze op en bespreek dit met jouw kind. Kinderen begrijpen veel beter de grenzen als ze de reden begrijpen.

Meer weten over beeldschermstrijd, gedragsproblematiek en opvoeding?
Of begeleiding van jouw kind nodig?
Je weet me te vinden.

Kindercoach Eefke

Copyright Kindercoach Eefke